fredag 21 maj 2010

114.

Mina damer och herrar, detta är min 114:e bloggtext.
Alltså inget speciellt jubileum som bör firas utan mer ett konstaterande att det har i alla fall skrivits en del sedan i augusti förra året.
Jag vet att många bloggare envisas med att man måste ha en ny text varje dag. Annars vet aldrig läsarna om det är lönt att kolla på bloggsidan.
Men faktum är att det fortfarande tillkommer nya läsare varje vecka. Jag vet inte hur de hittar hit. Hur hittade du hit? (Det finns en kommentarruta, så skriv gärna några ord!)
Den här bloggen är ju dessutom lite svår att överskåda. Vad handlar den egentligen om? Är den som ett Seinfeld-avsnitt byggd på - ingenting? Är den bara full av onödigt dravel och alla som läser den gör det för att försöka få ett grepp om vad den handlar om.
Bäst att stopp in lite kultur här, så att de som är tveksamma kommer tillbaka för att se om det finns något vettigt nästa gång också.
Jo, igår var jag på bokkreleaseparty och såg Jan Sigurd läsa högt ur sin egen nya bok "Berättelser från Rapsrike". Dessutom sjöng han några finurliga låtar, där jag mest minns översättningen till franska av Arne Quicks "Rosen". Den lät som en chanson, eller vad det heter. En suverän gitarrist som heter Mats medverkade också och rätt som det var kom Hayate Kafé in och sjöng en låt. Tillställningen var förlagd till ett galleri på Gamla Väster i Malmö, så man såg många kulturmänniskor i den överfullsatta lokalen. Ulf R Johansson, f d kulturchef på Kvällsposten, hördes mest i publiken, då han titt som tätt skrattade högt åt Sigurds uppläsningar från boken.
Boken är för övrigt väldigt underhållande. Jag läste halva när jag kom hem.
Det var förresten inte det första bokreleasepartyt som jag har bevistat under denna "vår". För några veckor sedan var jag i en slags lokal i nya Västra hamnen. Där presenterades Kalle Linds nya succé "Människor som gått till överdrift". Han intervjuades om boken och fällde då några roliga kommentarer som jag har glömt. Och även hans bok började jag läsa direkt när jag kom hem. Den är full av roliga kåserier om mer eller mindre kända personer, som Kalle Lind tycker har gått till överdrifter i alla möjliga olika sammanhang.
Se där, nu kom det in lite kultur i dagens bloggtext.
Det hade du inte väntat dig, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar